آیا کودکان دیرآموز را می شناسیم ؟
ویژگی های نگرش و عاطفی کودکان دیرآموز
نگرش کودکان دیر آموز به مدرسه و تحصیل معمولاً منفی است تعداد غیبت های آنها بیشتر است و در بسیاری از موارد از سوی معلم و همکلاسان طرد می شوند. این نگرش منفی نسبت به کودکان دیر آموز در کلاس های سوم تا پنجم بیشتر است .شاید به این دلیل که آنها مشکلات سازگاری بیشتری دارند. گاهی این دانش آموزان تعارض های اجتماعی خود را به شکل پرخاشگری نشان می دهند چرا که در هنگام مواجهه با بحران های بین فردی و شخصی روش های نا مناسبی برای مقابله در پیش میگیرد .
دیر آموزان انگیزه تحصیلی بالایی ندارند و همین امر موجب درماندگی و ناامیدی و پایین آمدن اعتماد به نفس آنها در مدرسه است . تجربه شکست مکرر در کلاس ، نداشتن هدف برای آینده ، نگرش منفی همکلاسان روشهای نادرست آموزش ، رشد انگیزه تحصیلی این کودکان را به شدت کاهش می دهد. این کودکان از مشکلات رفتاری خود آگاه نیستند و نمی توانند عواطف خود را به طور مناسب ابراز کند.
طعنه زدن ، سرزنش کردن تنبیه و مقایسه بین این کودک با سایر کودکان خانواده کودکان دیرآموز به فراوانی دیده می شود.
والدین این دانشآموزان معمولاً حاصل و پذیرفتن این واقعیت نیستند که کودکان آنها دیرآموز است و تلاش میکند که بر مشکلات فرزند خود سرپوش بگذارند .
چه باید کرد ؟
مسلم است که کار با دانش آموزان دیر آموز باید به دور از نگرش منفی و تعصب صورت بگیرد. باید این نگرش در جامعه آموزشی و خانواده ایجاد شود که دیر آموزان متعلق به جامعه عادی هستند و استثنایی تلقی نمی شود.
به عبارت دیگر اگر یک کودک دیر آموز در نظام آموزشی تعلیم درست نبیند و سرانجام با برچسب استثنایی وارد مراکز ویژه شود ویژه شود نشان دهنده ناکارآمد بودن روش آموزشی است . والدین باید نقش خود را به عنوان معلمان طولانیمدت کودک بپذیرند و پذیرفتن این نقش مستلزم آن است که بین خانه و مدرسه همکاری و ارتباط بیشتر و فعال تر ایجاد شود . بنابراین معلمان این دانشآموزان باید آموزشهای مناسب و دوره های مربوطه را بگذرانند و دارای شناخت کافی از کودکان نحوه ارتباط با خانواده های آنها باشد .
نکته قابل توجه
آن است که اگر کودکان دیر آموز در همان کلاس های اول و دوم آموزش مناسب ببیند و درگیر فعالیتهای شوند که به طور نظام دار جذب سیستم ادراکی آنها شود و مهارت کلامی آنها را رشد دهد . هم نمرات کلاسی و هم رشد هوشی آنها پیشرفت می کند و به حد دانش آموزان عادی می رسند .
در حال حاضر بهترین روش کمک به این کودکان عبارتند از :
1. خانواده ها به طور موثر با معلم همکاری کرده و معلم از این همکاری استقبال کند .
2. این کودکان می بایست در کلاسهایی قرار بگیرد که دارای دانشآموزان کمتری باشد.
3. معلم بیشتر به آموزش انفرادی بپردازد و به تدریج کودک را درگیر فعالیت های گروهی و تدریس جمعی نماید.( استفاده از معلم خصوصی به صورت پاره وقت قطعاً در پیشرفت کودک دیرآموز موثر است .)
4. پیشرفت این کودکان به صورت هفتگی ثبت شود و در صورت نیاز از وجود یک مشاور کودک کمک گرفته شود.
5. فعالیتهای یادگیری به صورت گام به گام و از ساده به مشکل و با حجم کمتری انجام شود.
6. تدریس با تکرار بیشتری همراه باشد و از بیان لفظی خود دانش آموز استفاده شود.
7. در مورد پاسخ های درست و نادرست بازخورد فوری و همراه با توجه به تحسین و تشویق و البته در صورت لزوم از تنبیه خفیف استفاده شود.
8. به کودکان کمک شود که هر چه زودتر به مرحله عملیات عینی برسند .
9. به روی پیشرفت توجه و رشد مهارتهای کلامی کودکان کار شود .
10. و مهارت آموزی مورد توجه قرار بگیرد .
بهتر است پیام کودکانی که از ناتوانی یادگیری رنج می برند را از زبان خود آنها بشنویم :
ای کاش ؛ برای آموختن به من به راهنمایی شفاهی و آموزش کلامی بسنده نکنید ، من نیازمند رهبری عملی توام.
ای کاش ؛ مرا آزاد بگذاری و از کندی حرکاتم ناشکیبا نشوی و به خاطر عملکرد ناشیانه ام فرصت کسب تجربه و یادگیری را از من سلب نکنی.
ای کاش ؛ در آموزش به من در انتظار معجزه نباشی تا از کوشش و مبارزه در آموختنم مایوس نشوی.
ای کاش ؛ به من فرصت دهید تا در کارهایم را خودم انجام دهم و آهنگ کند رفتارم را پذیرا باشی و به تعجیل وادارم نکنی.
ای کاش ؛ صبورانه بگذاری میزان سرعتم را خود تعیین کنم تا بدانی در پناه صبر تو خواهم آموخت.
ای کاش ؛ مرا سرزنش نکنی که به من علت عدم توانایی مستحق ملامت نیستم و اندک پیشرفتم را مقدمه پیشرفت دیگر تلقی کنی.
از آنجایی که تقریبا از ۱۳ درصد دانش آموزان مدارس عادی دیر آموز هستند، رسیدن به اهداف فوق نیازمند آن است که یک دوره آموزشی برای معلمان دوره ابتدایی و مادران این کودکان در نظر گرفته شود و یک کمیته تخصصی بر عملکرد مدارس نظارت داشته باشد.
با توجه به اهمیت موضوع مرکز مشاوره پویا در بخش تخصصی کودکان دیرآموز خود مفتخر است که به عنوان اولین مرکز فعال در این زمینه با استفاده از بهترین متخصصین اختلالات یادگیری و آموزشی و کادر روانشناسی فعال از دانشگاه و آموزش و پرورش ضمن برگزاری دوره های تخصصی ویژه کودکان دیرآموز و شیوه های آموزشی برتر بر تعدادی از معلمان دوره ابتدایی که توانمندی ویژه در تدریس دارند ، آنان را آماده تدریس به صورت پاره وقت نموده و ضمن ارزیابی های آغازین ، تکوینی و پایانی کودکان جهت تعیین میزان پیشرفت تحصیلی آنان و ارائه خدمات توانبخشی و کمک آموزشی و انجام مشاوره های لازم به خانواده ، معلم ، دانش آموزان و معلم پارهوقت شرایط آموزش و یادگیری را برای این عزیزان تسهیل نماید .
ضمنا مرکز مشاوره پویا جهت ایجاد هماهنگی در آموزش با جدیت تمام ، نقش پل ارتباطی بین کلیه واحدهای فعال در این قسمت از جمله مدرسه ، معلم ویژه ، مشاوره و کادر توانبخشی برقرار می نماید .
بیایید این عزیزان را باور کنیم ومطابق با شرایط آن آموزش ها را ارائه دهیم.
- ارائه آموزش نوین با خدمات کمک آموزشی و توانبخشی ویژه
- استفاده از متد های آموزشی روز دنیا
- حجم کلاس های استاندار ( میانگین 12 نفر)
- استفاده از معلمین متخصص ، سرگروه های آموزشی ، گفتار درمان و روانشناسان خبره
- اصلاح رفتار کودکان در کنار آموزش
- استفاده از خدمات درمانی کاربردی از قبیل نوروفیدبک جهت درمان اختلالات یادگیری
- درمان نقص توجه و بیش فعالی
- تشکیل جلسات آموزش خانواده